Monday 6 June 2011

Kepentingan Beraqiqah

KEPENTINGAN AQIQAH

Aqiqah hukumnya adalah sunnah muakkad, yaitu sunnah yang amat dituntut kepada setiap ibubapa yang berkemampuan. Pelaksananaan Aqiqah adalah lambang kasih sayang, harapan, dan doa dari orangtua terhadap anaknya yang baru lahir, agar menjadi anak yang soleh dan berbakti. Selain dari itu ia juga adalah sebagai tanda kesyukuran kepada Allah yang maha esa diatas anugerahnya yang sangat berharga. Lantaran anak anak adalah harta yang tidak ternilai.

 Aqiqah adalah salah satu ibadah untuk menanamkan nilai-nilai ruhaniah kepada anak yang masih suci. Ia adalah satu suasana pengorbanan supaya anak yang baru lahir itu tumbuh dan mekar dengan kebaikan. Zahir dan batinnya berkembang dengan nilai nilai robbaniyah.

Amalan ini perlu dilaksanakan dengan penuh rasa tanggungjawab dan ikhlas oleh kedua ibu bapa supaya amalan aqiqah itu diterima dan member kesan positif kepada bayi yang baru dilahirkan.

Rasulullah meng-aqiqahi ke dua cucunya, Hasan dan Husein, seekor untuk Hasan dan seekor untuk Husein.
“Kullu mauluudin marhuunun bi ‘aqiiqatihi” (setiap bayi tertuntut sampai pelaksanaan aqiqahnya), kata sebuah hadis.

Imam Ahmad bin Hambal berbicara tentang aqiqah, ia berkata : “Penyembelihan dilakukan pada hari ketujuh, jika tidak maka pada hari keempat belas, dan jika tidak maka pada hari kedua puluh satu”.

No comments:

Post a Comment