Sunday 5 June 2011

FOUOL MUDAMMAS

Foul Mudammas adalah makanan paling popular di Mesir. Bersama dengan kemegahan dan pengaruh pemerintahan silam Mesir, Fouol Mudammas telah dieksport ke lain lain negara Afrika dan Arab. Hasilnya, kini ia juga turut popular disebahagian besar negara Afrika timur seperti Sudan, Somalia, Eritrea & Ethiopia.

Resipi ini berakar umbi sejak zaman Fir’aun lagi. Pada suatu ketika Firáun Ramses II telah menyediakan 11,998 jar berisi Fouol Mudammas untuk dipersembahkan kepada Dewi Nil. Penyediaan Fouol Mudammas telah disebut didalam kitab injil dan kitab kitab lama berbahasa Hebrew (Yahudi). Kaedah memasak dan resepi foul mudammas ini disebut didalam kitab Talmud Yerushalmi . Meskipun kaedah penyediaan Fouol Mudammas kini telah mengalami berbagai evolusi tetapi resepi asasnya masih sama sejak berkurun dahulu.

Fouol Mudammas disediakan dengan cara memasak kacang parang sehingga lembut dan kemudiannya di campurkan dengan tumisan bawang besar, bawang putih, tomato, perahan lemon dan sedikit kumin.
Fouol Mudammas kebiasaanya di hidangkan bersama roti pita dan salad. Menarik?... Ini adalah resepi kuno yang mesti dicuba....


Untuk anda yang mengamalkan “Vegetarian”, resepi ini khusus untuk anda.....

No comments:

Post a Comment