Sunday 5 June 2011

JALIK

Jalik adalah makanan yang popular di timur tengah terutamanya dinegara negara sebelah utara seperti Jordan, Mesir, Lubnan dan Turki. Jalik adalah sejenis makanan yang sangat menyihatkan. Jalik sebenarnya ialah sejenis bubur timun berkuahkan yogurt asli dengan perisa bawang putih segar. Justru itu bahan bahan utamanya ialah yogurt asli, bawang putih segar dan timun. Kombinasi ketiga tiga bahan utama ini membawa menafaat yang sangat besar terhadap tubuh badan.

Yogurt mengandungi  vitamin A, tiamina, niasin dan riboflavin daripada susu.  Di samping itu, yogurt juga kaya dengan zat besi, fosforus dan kalium.  Bakteria ( Probiotik) yang terkandung di dalam yogurt berfungsi  membantu system penghadaman.

Probiotik bertindak secara merangsang sebahagian daripada sistem pelalian di dalam saluran usus dan menghasilkan keadaan sekitaran yang lebih sihat di dalam usus, menjadikan keadaan itu tidak sesuai untuk organisma tidak baik hidup di samping memastikan sistem penghadaman dalam tubuh badan berjalan dengan lancar. Selain daripada itu yogurt berupaya mengurangkan risiko kanser payudara, meningkatkan kekuatan tulang dan mencegah osteoporosis.

Bawang putih pula membantu pencernaan dan menambahkan nafsu makan. Apabila dimakan mentah, bawang putih meransang perembesan air liur. Ia meluaskan tindakan pepsin (satu enzim yang membantu mencerna protein) dan menaikkan tahap asid hidroklorik di dalam perut. Ia juga meningkatkan perembesan cecair usus dan meluaskan tindakan enzim yang mencerna karbohidrat. Selain itu, bawang putih mengandungi banyak serat diet, vitamin B1, vitamin C dan baunya yang istimewa meransang nafsu makan kebanyakan individu.

Bawang putih merendahkan tahap lipoprotein yang 'jahat' LDL di dalam darah. Ia juga meningkatkan tahap lipoprotein yang baik HDL dan menyekat pengumpulan darah. Ini bermakna penggunaan bawang putih yang berterusan boleh mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular.

No comments:

Post a Comment